Riel kampioen

Ollandia 1 (zon)

26 mei 2019 14:30

Riel besliste hun kampioenswedstrijd al na tien minuten. Robbert Swinkels maakte een voorzet van Bart Rutten goed af en zette de 1-0 op het scorebord. Daar zou het bij blijven zodat Riel zich tot kampioen mocht kronen.

Na een gezamenlijke lunch, met dank aan de spelersvrouwen, werd de bespreking gehouden. Het belang van deze wedstrijd was natuurlijk duidelijk maar Riel blaakte van het vertrouwen al was er natuurlijk wel wat spanning. Ook aan de massaal opgekomen supporters was te merken dat er wel wat op het spel stond vandaag. De opkomst op het veld was spectaculair een grote roodgele wolk trok over het veld aangevuld met nog wat vuurwerk. Riel startte met de volgende spelers in de basis: Dave van Berkel op doel, de verdediging bestond uit Wouter Wouters, Tony van Noije, Willem van Riel en Tom Tülkens, het middenveld werd gevormd door Patrick Bastiaansen, Jesse vd Corput en Dave Bastiaansen, voorin stonden Rick van Berkel, Robbert Swinkels en Bart Rutten. Op de bank zaten Thomas Broers, Lars Bokma, Thom van Iersel, Bram Rutten, Stijn Rutten, Per Timmermans, Guus Linssen en reservekeeper Ward Vermeer. Begeleiding was Nick van Vugt, Luke Verheijen, Roland Maas, Ankie van Gorp, Rob Wevers en Ton Bastiaansen. Lucas van Bebber was wegens vakantie afwezig.

Riel begon goed aan de wedstrijd tegen de nummer twee Ollandia wat alleen bij een overwinning nog kampioen kon worden. Het eerste speldenprikje was van Jesse vd Corput maar zijn schot met links was te slap. In het begin hield de scheidsrechter het strak en gaf al snel aan beide teams geel. Na zeven minuten was het raak voor Riel, een voorzet van Bart Rutten werd door Robbert Swinkels op de lat gekopt maar in de rebound wist hij hem alsnog binnen te werken en maakte de 1-0. Kort hierna werd een vrije trap van Dave Bastiaansen losgelaten maar daar werd niet van geprofiteerd. De eerste kans voor Ollandia was na twintig minuten, een voorzet werd net naast gekopt. Het spel speelt zich wat meer af op de helft van Riel maar kansen werden er niet weggegeven. Vijf minuten voor rust een mooie een twee tussen Patrick Bastiaansen en Bart Rutten maar de voorzet komt net niet aan. Wel weet laatstgenoemde nog voor rust de paal te raken.

De tweede helft heeft Ollandia al meteen een overtreding nodig om Jesse vd Corput te stuiten. Na vijf minuten stuurt Patrick Bastiaansen Bart Rutten weg, zijn schot beland in het zijnet. Even later laat de keeper van de gasten een voorzet los, Patrick Bastiaansen kapt hierna een paar man uit maar komt niet tot een schot, in de scrimmage die hierop volgt wordt niet gescoord. Na twintig minuten een afstandsschot van Ollandia, Dave van Berkel trapt niet in de schijnbeweging van de voor hem staande speler en heeft de bal. Vijf minuten later gaat Lars Bokma goed door maar zijn voorzet wordt niet goed afgewerkt door de vrijstaande Bart Rutten. De aanval die hierop volgt wordt door Olland naast gekopt. Vanuit een counter na een matige vrije trap van Riel krijgt Ollandia nog een kans maar het schot gaat naast. Een kwartier voor tijd wordt Thomas Broers de diepte ingestuurd maar twee tegenstanders is te veel. Kort voor tijd dreigt de scheidsrechter de wedstrijd te staken na vuurwerk, gelukkig komt hij op zijn beslissing terug. Kort hierna moet Dave van Berkel nog een schot uit de benedenhoek tikken. Dit was het laatste wapenfeit en blijft het 1-0.

Door deze overwinning is Riel kampioen in de 5e klasse C geworden. Na afloop van de wedstrijd werd er door een afgevaardigde van de KNVB een oorkonde en medailles uitgereikt. Ook werden er kampioensshirts en een gedenkplaat uitgereikt Hierna werd het kampioenschap na 43 jaar uitbundig gevierd, eerst in de kantine en later bij café Kerkzicht. Toeschouwers bedankt voor jullie massale opkomst, deed de spelers goed. Hiermee zit het succesvolle seizoen er weer op en speelt Riel volgend jaar weer in de vierde klasse. Tuldania, Ollandia en Essche Boys spelen nog nacompetitie voor promotie.